Kultur i dagligdagen for 0-6 årige. Den europæiske kulturdaginstitution

Arrangør
Kulturprinsen, Viborg
Ulla Voss Gjesing

Samarbejdspartnere
Silkeborg Kommune
Skanderborg Kommune
Aarhus Kommune
VIA University College
Syddansk Universitet

2017 programområde
Soft City

2017 fokusområde
Børn og Unge

Beskrivelse
Projektstart 1.1.13

Med udgangspunkt i daginstitutioner og indskoling arbejdes der med at skabe kontinuerlig kulturel udvikling i en eksperimenterende og medskabende ramme med de 0 – 6 årige børn og kulturen i centrum.
Der udvikles undervisnings- og formidlingsmetoder og tilbud indenfor alle de kreative fag: musik, dans, teater, film, billedkunst, fortælling, kreativ IT og Ipadkunst for aldersgruppen 0-6 årige. Dette sker i samarbejde mellem musik- og kulturskoler / kulturinstitutioner/kunstnere samt daginstitutioner / skoler.
Der etableres fælles kompetenceudviklingsforløb i samarbejde med seminarier m.fl.

Projektet gennemløber 5 faser:
1. lokalt eksperimentarium (Viborg, Silkeborg, Skanderborg, Aarhus)
2. lokalt implementarium og jobbytte
3. lokalt jobbytte – lokalt eksperimentarium i samarbejde m. Norge og Sverige
4. lokalt og nordisk jobbytte – lokalt eksperimentarium m. lande i Europa
5. lokalt, nordisk og europæisk jobbytte, eksperimentarium og implementarium

Der afholdes årlige seminarer og konferencer, og der afsluttes i 2017 med en international konference med fokus på kultur i dagligdagen for 0 – 6 årige børn i Europa.

Ved brug af aktionsforskning og SMTTE model bliver alle deltagende voksne til små forskere i deres eget daglige virke. Der etableres teamsamarbejder på tværs af faggrænser for optimal videndeling, kompetenceudvikling og erfaringsudveksling.

  • 3
  • 1.3 K
  1. Nanna Jørgensen on

    Jeg synes det er et meget spændene tiltag, jeg ville ønske alle kommuner indførte dette. Alle børn vil have stor gavn af at have mere kultur på “skemaet”.
    Jeg glæder mig til at læse hvad projektet udvikler sig til.

  2. Jeg må indrømme at vi i dag bruger alt for meget tid på teoretiske modeller og sætte børn i bås. Vi burde i stedet koncentrere os om individet og indse, at vi mennesker er forskellige fra hinanden, og det nytter intet at sammenligne os konstant

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre projekter

Translate »